De TEACCH-methode (Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children) is een behandelingsmethode voor kinderen en volwassenen met autisme (ontwikkelingsachterstand). De methode is ontwikkeld in de Verenigde Staten door Dr. Eric Schopler.
De TEACCH-methode richt zich op het benutten van de krachten en talenten van mensen met autisme, in plaats van alleen te focussen op hun beperkingen. Daarom hanteren wij ook bij Leercentrum Groei en Bloei het motto “See the ABLE not the LABEL”.
Er zijn verschillende manieren waarop de ontwikkelingsgebieden worden gestimuleerd binnen de TEACCH-methode:
Kinderen leren door initiatief nemen in contacten leggen. Zo leren deze kinderen vorm te geven aan interacties, taalgebruik, oogcontact te maken, beurt nemen, imiteren van anderen, herkennen van emoties etc. Als er beperkte motivatie is voor interactie dan heeft dit een groot invloed op de ontwikkeling van het kind. Daarom richt je met deze methode op het kernprobleem. Als de kern van het probleem wordt aangepakt, volgt de rest. Als je focust op motivatie, dan volgt er op een gegeven moment communicatie.
Wij passen de methode als volgt toe in de klas:
Bijvoorbeeld “zelf leren een jas aantrekken”
Fase 1. Pedagogisch medewerker begeleidt het kind bij het aantrekken van de jas.
Fase 2. Kind doet zelf de laatste stap.
Fase 3. Pedagogisch Medewerker gaat steeds minder helpen bij het aantrekken van de jas.
Fase 4. Pedagogisch Medewerker helpt niet meer bij het aantrekken van de jas.
Fase 5. Kind probeert zelf de jas aan te trekken.
Het is de bedoeling dat het kind beetje stap voor stap wordt geactiveerd in het nadoen van een handeling.
We werken met motivatietechnieken zoals volgt:
BELANGRIJK !
GEBRUIK HET DOOR HET KIND GEKOZEN SPEELGOED, FAVORIETE ACTIVITEITEN TIJDENS DE INTERACTIES. VOLG DE INTERESSE VAN HET KIND EN BELOON EEN POGING. VARIEER DAARNAAST IN TAKEN.
De nieuwe vaardigheden worden bij deze methode afgewisseld met aangeleerde vaardigheden. Daarnaast worden tijdens de interactie de stimulansen en de bekrachtigers gevarieerd.
Daarnaast werkt Leercentrum Groei en Bloei met thema’s van methode Piramide, het gaat om spelen, ontdekken en leren.
Kinderen krijgen door “spelenderwijs leren” aandacht op alle ontwikkelingsgebieden:
Piramide, is gericht op kinderen van 2 – 7 jaar die kinderdagopvang of basisschool bezoeken en die een risico op achterstand lopen in hun ontwikkeling of al een achterstand in de ontwikkeling hebben op verschillende gebieden.
Doelgroep van piramide
Via 12 thema’s wordt een brede ontwikkeling gestimuleerd. Het hoofddoel van Piramide is het voorkomen en/of verminderen van onderwijsachterstanden door het stimuleren en ondersteunen van de brede ontwikkeling van jonge kinderen op zeven ontwikkelingsgebieden in een veilige omgeving en een positief educatief klimaat.
Aanpak van piramide
Piramide is een centrumgericht programma vanuit een holistische, educatieve aanpak met doorgaande lijnen van kinderopvang naar basisschool. Er zijn een aantal kinderdienstencentra die reeds gebruik maken van deze methode en het schijnt effectief te zijn in de ontwikkelingsstimulering van de kinderen. De effectiviteit is bewezen door een combinatie van spelen, zelfstandig leren en ontdekken vanuit zeven ontwikkelingsgebieden. Pedagogisch medewerkers richten een thematische speelleeromgeving in met veel concrete materialen en plannen op basis van de behoeften van de kinderen uit hun groep een beredeneerd aanbod waarbij ze zorgen voor een opbouw van concreet naar abstract. Kinderen die extra aandacht nodig hebben krijgen extra steun in de vorm van tutoring.
Materiaal piramide
Er zijn diverse materialen beschikbaar. In de themaboeken en in de app Piramide Digitaal staat hoe pedagogisch medewerkers een rijke speelleeromgeving in kunnen richten, waarin de kinderen al spelend een project ontdekken. Daarnaast zijn er suggesties voor activiteiten in een groepje, waarin kinderen samen met een professional een project exploreren, startend dicht bij hun eigen ervaringen en steeds een stapje verder. Er zijn ontdekplaten met verhalen, liedjes, versjes en spelletjes die aansluiten bij de projecten. Piramide heeft ook materialen die kinderen helpen grip te krijgen op gebeurtenissen van de dag en die daar structuur aan geven, zoals een dagritmepakket en een kiesbord. Verder zijn er diverse ontwikkelingsmaterialen beschikbaar.
Onderzoek over de effectiviteit van Piramide
Met betrekking tot Piramide zijn diverse effect studies uitgevoerd, zowel in Nederland als in het buitenland (USA, Duitsland) (Veen, Van Daalen & Roeleveld, 2007; Veen, Roeleveld & Leseman, 2000; Veen, Derriks & Roeleveld, 2002; Van Kuyk, 2000; De Goede en Reezigt, 2001; Bingham, Kwon, Jeon, & Barrett-Mynes, 2011; Bingham,, Kwon, & Barrett-Mynes, 2012; Kammermeyer, Roux & Stuck, 2015, 2016). De effecten van Piramide liggen vooral op het cognitieve vlak. Op sociaal-emotioneel gebied zijn er bescheiden effecten gevonden vergeleken met controlegroepen. Resultaten uit onderzoek naar Piramide (2011-2015) laten bijvoorbeeld zien dat Piramidekinderen zowel bij de pretest als bij de posttest significant hoger scoren op fonologisch bewustzijn, letterkennis en aanvankelijk lezen, en numeriek-mathematische vaardigheden dan kinderen in de controlegroep en in twee andere experimentele condities.
Ingang is aan de Weldamstraat
9:00 - 16:00
Gesloten
Ingang is aan de Weldamstraat
9:00 - 16:00
Gesloten